torsdag 4. juni 2009

NATTBILDER










OM NATTEN ER DET MØRKT OG KATTENE BLIR GRÅ,

sies det, jeg er ikke enig.


Skap litt interessant lys i natten, og du skal se at de grå kattene blir mye mer spennende enn de var i dagslys!

I november -08 var vi så heldige å dumpe opp i Latvias 90 års-jubileum som selvstendig stat. Det regner de fra 18. nov 1918. Og de feiret det den uka vi var der med bl.a. lys-show i Riga sentrum.

Noen av de vakre husene i jugendstil, her House of Blackheads ble opplyst av flotte lysspill som det er umulig å gjengi på troverdig vis her, men jeg prøver.


Broene over elven Daugava var også ikledd lysprakt for anledningen. Øverst ser vi Jernbanebroen, nedenfor ser vi Vansu bro.


Gjennom hele Riga Old Town og over til det moderne shoppingstrøket var det laget flere lange ruter som vi kunne følge. Det var mange kjekke poster underveis med fengende lys og lydshow.

Disse var jammen ikke mye å se på om dagen, men kom igjen om natten, da var det fest!























Har du vært i TIVOLI i KØBENHAVN?

Ja det kan godt tenkes, vi er ikke alene om det, men de fleste reiser dit om sommeren, ikke i november. Det er da vi reiser...

Når man reiser i november opplever man som regel at natten er mørk, og det byr på situasjoner for fotografen.

Pagoden som vi så fra Tivoli, og som var så vakker, så vakker var ikke noe å snakke om neste dag.


En karusell som nesten ser ut til å ville hilse på oss.....

To karuseller av det lystige slaget.....


Nei IKKE ALLE katter blir grå!

Noen ganger gjør nattemørket at lyset blir gyldent, vakkert og spennende!



Du kan du se flere N-innlegg HER
Kanskje du også vil være med?

33 kommentarer:

Anonym sa...

Rigtig flotte aften- og nattebilleder, du viser. Men godt at hverken du eller jeg skal betale elektricitetsregningerne ;-)

Jeanette Jess1 sa...

Koselige nattebilder!!!

Turid sa...

Nydelige nattbilder!

Ja vi har vært på tivoli i København, men riktignok om sommeren ja. Men halv 12 om kvelden fikk vi sett hvor flott der var med alle lysene;)

Rimkogeren sa...

Fin reklame for Dronningens København - Tak.

Beate sa...

Å for noen flotte nattbilder. Her var det lett å drømme seg bort.

Gry sa...

Flotte bilder. Det må ha vært en opplevelse!

MineSine sa...

Flotte nattbilder :D
København har jeg ennå ikke vært i - står på listen! Og får jo ikke mindre lyst når man ser bilder som dette!
God helg :D

Mitt hvite hus sa...

Virkelig flotte natte bilder du har tatt=)

Anne sa...

Utrolig flotte nattbilder du har tatt, og bilder i mlrket erikke enkle å få flotte slik som du har greid det her.

Syntes bildene fra Riga var morsomme å se jeg da, for jeg har noen netsne helt like på min fotoblogg, bare se her;

http://medkamerapatur.blogspot.com/2009/05/sky-watch_29.html

God helg, og ut om natten??, ja kanskje det du. Helt lys som dagen natten i Norge nå vet du.

Lise H sa...

Utrolig flotte nattbilder! Jeg har aldri vært i Riga, men i sommer skal vi til Danmark og bl.a Tivoli.

AnnetteK sa...

Så utrolig flotte nattbilder du har tatt.
Syns det er vanskelig å få klare bilder om natta jeg, men det klarer du godt!

elle-melle sa...

Nei her var det ikke mangel på farger nattestid - nydelige bilder:)

Rune Eide sa...

Nattbilder er vanskelige å ta - det er derfor jeg tar så få :-)

Men her har du en praktfull samling!

Evami sa...

FLotte nattbilder,og så utrolig morsomt å oppleve 90 år jubileet i Latvia:)

JEg harl yst til å dra til Tivoli på julemarked jeg,men har ikke kommet så langt enda...
HA ei flott helg:)

JULIEK sa...

Utrolig flotte nattbilder. Har du med deg ett stativ ?

Liv sa...

Det er kjekt at dere liker bildene mine, takk, takk;))

Og Julie, jeg bruker ikke stativ, det synes jeg er for mye drass.
Men der riktig at det hadde vært en god ting å ha, så jeg må ty til det som er rundt meg: murer, søppelspann,ol.
Min bedre halvdels skulder har også vært god mange ganger, men da må han holde pusten et øyeblikk;)

Petunia sa...

Du er en mester i nattbilder for det er ikke alltid like enkelt å ta! Kjempebra!

Hobbygåsa sa...

Så nydelige nattbilder! Kjempeflott innlegg! Ha en fin helg!

Unknown sa...

Utruleg flotte nattbilder:0)
Er einig med deg i at ikkje alle kattar vert grå i mørkret, ja...
Kjempefint bidrag!!
God helg

HildeS sa...

så flotte bilder.. Var i Riga i fjor jeg også, men i januar. Ikke så masse flotte lys da gitt.. Fint innlegg.

Anonym sa...

Det er virkelig morsomt å ta nattbilder, og disse du har tatt er kjempeflotte!!

Brit. (lille meg) sa...

Flotte Nattbilder, og flott svar på ukens ABC! Jeg har verken vært i Riga eller København, men du har faget flotte bilder fra begge byene.
God helg til deg!:-)

anne -moseplassen sa...

spennende tolkning på N!
Natt og kveldsbilder kan være helt magiske, og viser jo noe helt annet en dagbildene, spesielt når de er belyste slik som de du viser. Flotte artige bilder :)

mormonsen sa...

Nydelige nattebilder - og ga meg gode minner fra to fine turer jeg har hatt til Riga. :)

Fru Keilegavlen sa...

Nydelege bileter!!! Ynskjer deg og dine ei fantastisk helg!

Miriam Elisabeth ツ sa...

Her var det mange flotte og gode bilder!

minon sa...

Skal si du har mange flotte nattbilder!! Ukens bokstav har du løst på en flott måte!

Fredhøy - Gro sa...

Her har du jammen bevist at det ikke er bare mørkt om natten:) Flotte bilder!

Olga T sa...

Det var ett annorlunda val på N. Läckert!!!

Sologbolig sa...

Flotte og spennande nattbilder. Artig valg av n-innlegg

Anonym sa...

Oi. Parabéns por seu excelente blog. Gostaria de lhe convidar para visitar meu blog e conhecer alguma coisa sobre nossa luta contra o comunismo aqui no Brasil. Abração

TorAa sa...

Så enig så enig, lys i nattemørke skaper de mest spennende og vakre illiminasjoner og nærmest eventyr for våre øyne.

Suverene nattebilder.

Og Tivoli med julemarkedet er minst like spennende som Tivoli om sommeren.

Unknown sa...

fine nattebilder! natten byr på mange fine motiver og opplevelser=) men ser også frem til mange, lange og lyse sommernetter fremover nå! sommer er deilig!!